Ja kiitos tästä mahtavasta palvelusta! Tunnistaisittekohan seuraavaa nuorten kirjaa: - kirjailija suomalainen - ilmestynyt 2000-luvun alkupuolella - Päähenkilö…

Kysytty

Hei ja kiitos tästä mahtavasta palvelusta!

Tunnistaisittekohan seuraavaa nuorten kirjaa:
- kirjailija suomalainen
- ilmestynyt 2000-luvun alkupuolella
- Päähenkilö on ehkä yläasteikäinen poika, kirja kertoo pojan tavallisesta elämästä, poika myös tapaa jonkun tytön. Päähenkilö kuitenkin näkee unia hämähäkeistä. Jossain unessa päähenkilö yrittää tappaa hämähäkkejä, mutta niillä on hänen kasvonsa. Päähenkilö kertoo unesta äidilleen ja äiti paljastaa, että päähenkilöllä on ollut kaksosveli, joka on kuollut pienenä.

Vastaus

Vastattu

Kaivattu kirja lienee Kari Levolan Unisieppari. Hämähäkkiuni tosin menee hieman toisin kuin kysymyksessä muistellaan: " -- minä roikuin hämähäkkinä katonrajassa seittieni varassa. -- Kirkas valo häikäisi, minä lähdin kiipeämään ylemmäs, ihan katonrajan hämärään. Silloin näin ylimmäisellä ikkunalaudalla ihan pieniä hämähäkkejä. Ne nukkuivat vieretysten. Mutta niillä oli minun kasvoni. Olivatko ne minun poikasiani?" Synnytyksessä kuolleesta kaksosveljestään Aleksi saa kuulla kerrottuaan äidilleen unesta, jossa "Isossa huoneessa (meillä?) on paljon lapsia, poikia, kaikki samannäköisiä. Minun?! Ihan niin kuin minä pienenä. -- "

Unisieppari | Kirjasampo