Isoisäni tuomittiin v. 1918 kahdeksitoista vuodeksi osallisuudesta punakaartiin. Kärsi tuomiotaan mm. Tammisaaren vankileirillä. Löytyisikö mistään…

Kysytty

Isoisäni tuomittiin v. 1918 kahdeksitoista vuodeksi osallisuudesta punakaartiin. Kärsi tuomiotaan mm. Tammisaaren vankileirillä. Löytyisikö mistään dokumenttia tai kirjallisuutta Tammisaaren vankileirin ajalta. Digiarkistosta olen löytänyt tietoja perusteista ja tuomiosta, mutta vankeusajan pituudesta en mitään.

Vastaus

Vastattu

Valtiorikosoikeuden ja valtiorikosylioikeiden aineistot (mm. tiedot tuomioista) vuoden 1918 tapahtumien osalta löytyvät osittain Kansallisarkiston digitaaliarkistosta. Menehtyneiden tiedot löytyvät Suomen sotasurmat 1914-1922 -tietokannasta.  Tammisaaren vankileiristä on kirjallisuutta, mutta henkilötietojen tarkempi selvittely edellyttää jalkautumista Kansallisarkistoon. Hyvät aloituspisteet ovat Sotavankilaitoksen arkisto sekä Vankeinhoitohallituksen arkisto.

Lähteitä: