Isoisäni osallistui sisällissotaan valkoisten joukossa. Hän syntyi Isokyrössä 1899 ja eli siellä koko elämänsä, ja oletan että hänen sotaretkensä oli…

Kysytty

Isoisäni osallistui sisällissotaan valkoisten joukossa. Hän syntyi Isokyrössä 1899 ja eli siellä koko elämänsä, ja oletan että hänen sotaretkensä oli samanlainen kuin muillakin kyröläisillä. Mistä saisin tietoa yksiköstä tai yksiköistä joihin isokyröläiset päätyivät, ja niiden kokemuksista? Isoisäni kantakortissa ei ollut sisällissodasta mitään tietoja, eikä hän koskaan kertonut lapsilleen sodan tapahtumista. Tiedämme vain että hän tuli kuumesairaana kesken taistelujen takaisin kotiin toipumaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuomas Hoppu on kirjoittanut kaksi teosta, joissa käsitellään pohjalaisia sisällissodan yksiköitä ja niiden vaiheita. Molemmat kirjat sisältävät myös yksiköiden miehistöluettelot:

Hoppu, Tuomas. 2017. Asevelvollisten vapaussota: Keski-Pohjanmaan jääkäripataljoona Tamperetta ja Viipuria valtaamassa. [Seinäjoki]: Vapaussodan ja Itsenäisyyden E-P:n Perinneyhdistys ry.

Hoppu, Tuomas. 2017. Pohjanmaan lakeuksilta Hämeen sydänmaille kulki tiemme: Kristiinan pataljoona vapaussodassa 1918. [Seinäjoki]: Vapaussodan ja Itsenäisyyden E-P:n Perinneyhdistys ry.

Näiden lisäksi löysin seuraavat teokset, jotka voivat lisäksi valottaa asiaa Etelä-Pohjanmaan näkökulmasta:

Alanen, A. J. 1980. Eteläpohjalaisia taisteluissa: 1, Nuijasodasta vapaussotiin. Helsingissä [Hki]: Otava.

Koskimies-Envall, Marianne. 1999. Verta hangella: Pohjalainen näkökulma vuosien 1917-1918 tapahtumiin. Vaasa: Pohjanmaan museo.

Kivijärvi, E. 2018. Kansannousu Pohjanmaalla. Espoo: J Niemelän kirja Oy.