Isoäitini on aina laulanut vanhaa mustalaislaulua, jonka hän on kuullut lapsuudessaan. Laulun sanat menevät jotenkin näin: "Tuli pohjasta äitini armas, isän…

Kysytty

Hei!

Isoäitini on aina laulanut vanhaa mustalaislaulua, jonka hän on kuullut lapsuudessaan. Laulun sanat menevät jotenkin näin: "Tuli pohjasta äitini armas, isän etelän tuulet kai toi, mulle nuotio lämpönsä antaa, kun ilolaulut ja viulut ne soi." Laulussa on monta säkeistöä. Oletan, että kyseessä on sama kappale kuin hakusanoilla löytämäni "Tuli pohjasta äitini kulta", jonka ainakin Aino Siviä Calonius on levyttänyt 1920-luvulla. Kysyisinkin nyt onko mahdollista löytää tämän laulun oikeita sanoja jostakin tai onko äänite säilynyt niin, että sen voisi jotenkin kuunnella? Mikä olisi sellainen lähde, josta voisin kysellä asiasta lisää? Onko teillä tietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanoilla "tuli pohjasta äitini" löytyy useampi laulu, joka jossain määrin sopii kuvaukseesi. Pelkkien sanojen perusteella ei voi kuitenkaan päätellä, onko mikään niistä "oikea": mikään löytämistäni lauluista ei ole sanoiltaan täsmälleen samanlainen kuin antamasi vihjeet, mutta kaikissa on sama idea.

Laulukirjassa Sotilaspoikain lauluja (1915) on sanat lauluun Mustalaispoika (5 säkeistöä). Tämä laulu alkaa:
Tuli pohjasta äitini, kulta,
isän' Unkarin tuuli kai toi,
näin syntyissän' nuotiotulta,
iloviulut ja laulut ne soi.

Laulukirjassa Laululipas : edellinen osa (1931) on sanat lauluun Nuotion luona syntynyt (5 säkeistöä). Tämä laulu alkaa:
Tuli pohjasta äitini armas,
isän Unkarin tuulet kai toi,
näin synnyin mä nuotiotulilla,
kun laulut ja viulut ne soi.

Myös Sotilaan laulukirjassa (1944) on sanat lauluun Nuotion luona syntynyt (5 säkeistöä). Tämä laulu alkaa:
Tuli Pohjasta äitini kulta,
isän Unkarin tuuli kai toi.
Näin syntyissäni nuotiotulta,
ilolaulut ja viulut ne soi.

Nuotissa Karjalaisia kansanlauluja Kivennavalta (1970) on sanat (5 säkeistöä) ja melodianuotinnos Lauluun, joka alkaa:
Tuli Pohjasta äitini tumma,
isän Unkarin tuuli kai toi.
Näin syntyissäni nuotiotulta,
ilolaulut ja viulut ne soi.

Lisäksi Usko Kemppi on säveltänyt ja sanoittanut kaksi samantyyppistä Viulutyttö-nimistä valssia. Toinen alkaa sanoilla "Kuljin kerran illan tullen metsikköä päin" ja toinen "Kaupunki jo tummeneepi, ilta varjot luo". Molempien kertosäe on lähes sama:

Tuli Pohjasta äitini armain,
isän etelän tuulet kai toi.
Mulle nuotio hehkunsa antoi,
viulu sielunsa minuhun soi.
(alkusanat: Kuljin kerran...)

Tuli Pohjasta äitini armas,
isän Etelän tuulet kai toi,
mulle nuotio hehkunsa antoi
viulu sielunsa minuhun soi.
(alkusanat: Kaupunki jo tummeneepi...)

"Kaupunki jo tummeneepi..." -alkuisen Viulutytön voi myös kuunnella. Sen on levyttänyt Reino Armio ja esitys löytyy cd-levyltä Sointu, osa 10. Muitakin Viulutyttö-nimisiä levytyksiä on, mutta kaikkien alkusanoja ei voi varmistaa. Molemmista Kempin Viulutyttö-valsseista löytyy nuotti. "Kaupunki jo tummeneepi" -alkuinen on nuotissa Tanssiuutuuksia 11 (1934) ja "Kuljin kerran illan tullen" -alkuinen on mm. nuotissa Kemppi, Usko: Laulelmia 2.

Kaikki mainitut kirjat ja nuotit ovat lainattavissa esim. Tampereen kaupunginkirjastosta. Aino Siviä Caloniuksen levytystä en löytänyt yleisistä kirjastoista.