Isäni oli saanut ilmoituksen mahdollisesta palvelukseen astumisesta v. 1944. Muita papereita sodassaolosta ei minulla ole. Mistä voisin aloittaa ttietojen…

Kysytty

Isäni oli saanut ilmoituksen mahdollisesta palvelukseen astumisesta v. 1944. Muita papereita sodassaolosta ei minulla ole. Mistä voisin aloittaa ttietojen metsästämisen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Luontevin aloituspaikka lähisukulaisten sotatien metsästämiseen on Kansallisarkisto, jossa säilytetään kaikkien viime sotiin osallistuneiden ns. sotilaskantakortteja. Niihin on merkitty muun muassa sotilaan henkilö-, palvelus- ja terveystiedot. Kantakorteista selviää myös joukko-osastot sekä taistelut, joihin henkilö on osallistunut.

Kantakortteja voi tutkia maksutta paikan päällä Kansallisarkiston toimipisteessä Helsingissä, tai niistä voi tilata maksua vastaan kopioita postitse. Kantakorttien käyttö edellyttää tilaus- ja tutkimuslupahakemuksen täyttämistä. Lisätietoja Kansallisarkiston sivuilta:
http://www.arkisto.fi/fi/aineistot/arkistolaitoksen-aineistot/aineistot…

Kantakortit voivat sisältää paljon erilaisia lyhenteitä ja koodeja, joiden tulkitsemiseen tarjoaa apua esimerkiksi Kansallisarkiston julkaisema "Sukututkijan tietopaketti": http://www.arkisto.fi/uploads/Arkistolaitos/Kansallisarkisto/Aineistot%…

Kantakortissa olevien tietojen pohjalta voidaan sitten hakea tarkentavaa kirjallisuutta esimerkiksi joukko-osastoihin ja -yksiköihin liittyen. Sairauksista ja vammoista kertovia koodeja voidaan avata puolestaan sodanaikaisen lääkärintarkastusohjeen avulla. Muun muassa Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto (www.mpkk.fi/kirjasto) voi auttaa tarkentavan kirjallisuuden sekä muiden lähteiden etsimisessä kantakortin pohjalta.