Ilmari Kiannon kirjassa Ryysyrannan Jooseppi kerrotaan, että kolme Joosepin ja hänen vaimonsa Kaija-Reetan (tuosta vaimon nimestä en ole varma, että muistanko…

Kysytty

Ilmari Kiannon kirjassa Ryysyrannan Jooseppi kerrotaan, että kolme Joosepin ja hänen vaimonsa Kaija-Reetan (tuosta vaimon nimestä en ole varma, että muistanko sen oikein) ovat kuolleet, mutta helpolla he eivät lapsiaan kuolemalle ole luovuttaneet. Ihan sanatarkasti en muista, mitä siinä luki, mutta jotain että "Voi niitäkin tulisten pihtien nipistyksiä" tai jotain sellaista. Mihin tuolla lauseella mahdettiin viitata kyseisessä kirjassa?

Vastaus

Vastattu

" -- kovalle on ottanut ennenkuin Kaisa-Reeta äitinä ja Jooseppi isänä ovat luovuttaneet luomuksensa kuoleman kuninkaalle. Voi niitäkin tulisten pihtien nipistyshetkiä!"

Vaikeissa synnytyksissä, joissa lapsi ei ottanut tullakseen maailmaan, entisaikain kätilöt käyttivät apuna synnytyspihtejä vetääkseen vauvan ulos kohdusta. "Tulisten pihtien nipistyshetket" ja niiden voivottelu voivat viitata joko yksinkertaisesti Kaisa-Reetan kokemiin kivulloisiin pihtisynnytyksiin ja lasten kuoleman ikään kuin "turhiksi" tekemiin synnytystuskiin, tai sitten kertoja on halunnut pihtiviittauksellaan rinnastaa syntymän ja kuoleman hetket sekä samalla vielä korostaa sitä, kuinka hankalaa "kuoleman kuninkaan" on ollut vetää Kaisa-Reetan ja Joosepin kolme lasta elämästä kuolemaan: samalla tavalla kuin kätilö hankalassa synnytyksessä joutuu turvautumaan synnytyspihteihin, on kuoleman tarvinnut ottaa käyttöön omat tuliset pihtinsä saadakseen vedettyä Ryysyrannan lapset elävien piiristä omaan valtakuntaansa.