Ilkka Malmbergin jutussa Tylsän tien tarinat (Helsingin Sanomien kuukausiliite kesäkuu 2007) sanotaan, että öljykriisin 1973 vaikutuksesta moottoriteiden…

Kysytty

Ilkka Malmbergin jutussa Tylsän tien tarinat (Helsingin Sanomien kuukausiliite kesäkuu 2007) sanotaan, että öljykriisin 1973 vaikutuksesta moottoriteiden rakentaminen loppui ja tuli kattonopeus 80 km/t. Pitääkö tämä paikkansa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Öljykriisi, joka syntyi syksyllä 1973 käydyn Israelin ja Egyptin sodan seurauksena, ilmeisesti aiheutti sen, että liikenneministeriö määräsi ajaksi 1.7.1974-30.6.1976 80 kilometrin yleisen nopeusrajoituksen (Suomen asetuskokoelma 1974, n:o 487, päivätty 14.6.1974). Öljykriisi epäilemättä vaikutti myös tiestömme kehittämissuunnitelmiin. Aiheesta löytyy kirjallisuutta, esim. tielaitoksen kolmiosainen historia, jonka kolmas osa (joka nyt ei ole vastaajan ulottuvilla)

Tuhat vuotta tietä, kaksisataa vuotta tielaitosta 3 : pikeä, hikeä, autoja / kirj. Mauno Hänninen...ym. - Helsinki : Tielaitos, 1995.
ISBN 951-37-1621-X

käsittelee maanteiden rakentamisen suunnitelmia, tavoitteita ja tuloksia vuoden 1945 jälkeisellä ajalla.