Ihmiskunna alkukodista on esitetty monia teorioita. Itselläni on muistissa esitys Afrikasta. Mikähän mahtaa olla status tutkimuksissa tai teoriat valtavirrassa…

Kysytty

Ihmiskunna alkukodista on esitetty monia teorioita. Itselläni on muistissa esitys Afrikasta. Mikähän mahtaa olla status tutkimuksissa tai teoriat valtavirrassa tällä hetkellä?

Vastaus

Vastattu

Esittämästäsi asiasta on viime aikoina taas keskusteltu. Esimerkiksi tämän päivän Helsingin Sanomien tiedopalstalla on asiaa koskeva artikkeli.
Helsingin Sanomat: https://www.hs.fi/tiede/art-2000006291967.html
Artikkeli kuvaa uusia asiaan liittyviä tutkimuksia, joiden mukaan ihmisen alkukoti olisi saatu paikannettua varsin pienelle alueelle Afrikassa. Artikkelin lopussa kuitenkin todetaan, että koko tiedemaailma ei ole sellaisenaan tutkimuksia hyväksynyt uusia tuloksia, mutta että käsitys Afrikasta ihmisen alkukotina on tieteen piirissä valtavirtaa.

Aiheeseen liittyviä kirjoja Helmet-tietokannassa:

Reich, David : Keitä olemme ja miten päädyimme tähän - muinais DNA ja ihmisen menneisyyden uusi tiede. Terra Cognita, 2018.
Valste, Juha : Evoluutio - miten lajit kehittyvät. SKS, 2018
Valste, Juha : Ihmislajin synty. SKS, 2012