Igguldenin kirja tuli tiedostoihin ja minut laitettiin jonoon. Olin sijalla 13 kirjastonhoitaja sanoi että kirjoja on 8 joten kun ne olisi annettu jonossa…

Kysytty

Igguldenin kirja tuli tiedostoihin ja minut laitettiin jonoon. Olin sijalla 13 kirjastonhoitaja sanoi että kirjoja on 8 joten kun ne olisi annettu jonossa ennen oleville lainaajille niin olisin sijalla 5. kirjat ovat nyt lainassa ja olen sijalla 9 miten mahdollista. Millä perusteella jotkut ovat ohittaneen minut jonossa?????????????

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tilanne tällä hetkellä (20.7.09 klo 9:03):

Kirjoja on 8 kpl, joista 6 on lainassa. Näistä kuudesta 3 kpl on bestsellereitä, joihin varaukset eivät tartu. Yksi nide on käsittelyssä ja yksi nide on odottamassa noutoa. Näin ollen varausjonoa ovat tähän mennessä purkaneet ne kolme nidettä jotka ovat jo lainassa eivätkä ole bestsellereitä ja se yksi nide, joka odottaa noutoa, joten siis neljä varausta on poistunut jonosta edeltäsi. Olit kertomasi mukaan alun alkaen jonossa sijalla 13. Nyt jonosta on siis edeltäsi poistunut neljä varausta. 13-4=9. Olet siis tällä hetkellä sijalla 9, eikä kukaan ole ohittanut sinua varausjonossa. Tarkastin lisäksi sen, että kaikki ne kahdeksan varausta, jotka ovat jonossa edelläsi, on todellakin tehty ennen sinun varaustasi - varausten tekoaikahan näkyy järjestelmässä minuutin tarkkuudella. Kirjastonhoitaja, joka otti varauksesi vastaan, ei tietenkään ole voinut etukäteen tietää, kuinka monta kappaletta eri kirjastoissa päätetään laittaa bestsellereiksi, joten tämä selittää alkuperäisen "virheellisen" laskutoimituksen.