Yritän löytää niiden ihmisten muistelmia, jotka asuivat Viipurissa ennen kuin kaupungista tuli Neuvostoliitto.

Kysytty

Hyvää päivää!

Yritän löytää niiden ihmisten muistelmia, jotka asuivat Viipurissa ennen kuin kaupungista tuli Neuvostoliitto. Se voi olla sekä suomeksi että ruotsiksi. Ne voidaan kirjoittaa sekä ennen sotaa että sen jälkeen kertoen, kuinka he muistavat kadonneen kaupungin. En ole varma, että niitä on runsaasti, mutta olisin kuitenkin erittäin iloinen, jos löytäisin muutaman.

Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tästä linkistä voi löytyä paljon eri tyypistä Viipuriin liittyvää materiaalia. Sieltä löytyy esimerkiksi linkkejä kirkonkirjoihin, siviilirekistereihin ja henkikirjoihin ja muuta sen tyypistä.

Kirjoja voi löytyä myöskin monta eri sorttia. Tositarinoita ja historiallisia romaaneja on kerrottu sekä ajasta ennen sotaa, sodan ajasta, että sodan seurauksista.

Ylen artikkeli vuodelta 2015 kerrotaan että Toimittaja Viki Raaska vieraili Viipurin markkinoilla joulukuussa 1936 mirkofoni mukana ja siinä voikin kuunnella tätä nauhoitusta.

Lempi Jääskeläinen oli viipurilainen kirjailija joka on kirjoittanut jo ennen sotaa monta historiallista romaania elämästä viipurissa hahmojensa näkökulmasta muun muassa 1700- ja 1800-luvulla. Artikkeli hänestä kirjailijana kertoo miten näitä voi lukea kahdesta eri historiallisesta näkökulmasta, sekä ajasta jota kirjat käsittelevät että ajasta jolloin ne kirjoitettiin.

Olavi Suhosen kirjoittama elämänkerta Viipurin koulupojat talvisodassa - Viipurin suojeluskunta ja sen poikaosasto talvisodassa 1939-1940, kertoo elämästä Viipurissa sodan aikana.

Yury Shikalov-Tapio Hämysen kirja Viipurin kadotetut vuodet 1940-1990 kertoo vuosista sodan jälkeen, miten Venäjä käytti propagandaa, mitä ihmisille ja rakennuksille käytännössä tapahtui ja niin edelleen.

Helsingin Yliopiston sivuilta löytyy PDF-muodossa julkaisu nimeltä Monumenteista tanssiaskeliin : Taiteiden ja kulttuurin Viipuri 1856–1944, jonka on toimittaneet Anna Ripatti ja Nuppu koivisto. Tämä sisältää artikkeleitä jotka keskustelevat taiteesta ja kulttuurista Viipurissa tietyn aikakauden aikana ja riidoista siitä kenelle nämä, Viipuri itse ja sen menneisyys kuuluivat.

Finnasta voi myös löytyä hakemaasi. Hakusanalla "viipuri" löytyy 114 543 kohdetta, jotka sisältävät kirjoja, artikkeleita ja myös esineitä. Tätä voi vasemmasta palkista rajata netissä saatavaan, aineistotyypin perusteella, tiettyyn kieleen tai vuosilukuun ja niin edelleen. Kirjoja löytyy digitaalisena 505, monet muisteilmat kertovat sodan ajasta.