Hyvää pääsiäistä Kun vaimoni isoäiti tuli Suomeen 1917 niin hänen syntymäajakseen merkittiin 10.12.1895. Kun nyt pari vuotta sitten löysimme hänet sukujuurensa…

Kysytty

Hyvää pääsiäistä
Kun vaimoni isoäiti tuli Suomeen 1917 niin hänen syntymäajakseen merkittiin 10.12.1895. Kun nyt pari vuotta sitten löysimme hänet sukujuurensa Venäjältä niin Vologdan alueen arkistossa hänen syntymäajakseen oli merkitty 13.10.1893. Voiko tällainen ero selittyä erilaisilla kalentereilla?
Voiko asialle löytää jotain muuta selitystä kuin se, että hän on halunnut salata taustaansa peläten vientiä takaisin Neuvostoliittoon?

Vastaus

Vastattu

Hei

Keskustelimme kysymyksestäsi paikallisen sukututkijan kanssa ja tulimme seuraavaan lopputulokseen. On useita mahdollisuuksia miksi syntymäpäivät ovat eriävät eri lähteissä. Tämä on nimittäin melko yleistä. Jotta varma syy selviäisi olisi verrattava näitä kahta lähdettä keskenään käsialojen kannalta, sekä selvitettävä kuka asian on kirjannut ylös ja missä olosuhteissa. Asian selvittämiseksi täytyisi tehdä lisätutkimusta.

Melko varmaa on kuitenkin, että Venäjällä vielä tuolloin käytössä ollut Juliaaninen kalenteri ei ole pääsyyllinen asiaan. Se on kuitenkin voinut sotkea asiaa, jos syntymäpäivää on yritetty muuttaa Gregoriaaniseen kalenteri muotoon syntymäpäivän ylös kirjaamisvaiheessa. Virallisissa dokumenteissa oli usein sekä Suomen että venäjän päivät kaksoismerkittynä. Suomi oli vielä osa Venäjää ja käytimme eri kalenteri systeemiä, kuin venäläiset.

Tässä muutama mahdollinen syy.

1. Käsiala alkuperäisdokumentissa on tulkittu väärin, esim. 10.12.1895 näyttää helposti myös 13.10.1893.

2. Henkilö ei ole tiennyt varmaksi omaa syntymäpäiväänsä. Tämä oli melko yleistä.

3. Henkilö on tarkoituksella kertonut väärän päivän.

4. On tapahtunut kommunikaatiovirhe asiaa ylös kirjatessa.