Huopalahdessa,12.4 1918 saksalaiset teloittivat 25-40 punakaartilaista kostoiskujen vuoksi. teloitetuille on muistomerkki jossain siellä päin. missä…

Kysytty

huopalahdessa,12.4 1918 saksalaiset teloittivat 25-40 punakaartilaista kostoiskujen vuoksi. teloitetuille on muistomerkki jossain siellä päin. missä muistomerkki sijaitsee tarkasti ja kuinka sen löytää ? tietääkseni metsässä. ja vielä: Helsingissä oli huhtikuussa 1918 Iso-Britannian 3 sukellusvenettä, upottivat mereen harmajan kohdalla, vieläkö alukset ovat meren pohjassa? ja muuta tietoja veneistä + miehistön kohtalosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Punakaartilaisten hauta on Kaupintie 22:n ja Tinatie 2:n välistä lähtevän ulkoilutien ja sähköradan vierellä, kukkulan alarinteellä. Paikalla on vuonna 1996 paljastettu muistolaatta, jossa teksti 24 haudatusta punakaartilaisesta, jotka kuolivat 12.4.1918.

Helsingissä oli vuonna 1918 Englannin kuninkaallisen laivaston neljä E-luokan sekä kolme C-luokan sukellusvenettä. Välttääkseen alusten joutumisen saksalaisten käsiin, brittikomentaja tuhosi veneensä räjäyttämällä ne Harmajan edustalla 4.4.1918.
Lähteet: Antero Rautio: Pääkaupunkiseudun julkiset muistomerkit ja taideteokset ( Karisto, 1998)
Markku Melkko: Suomen sukellusveneet ( Minerva, 2008)

http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1472266__Santero%20rautio_…