Huomenta Minulla olisi nyt kysymys ja ehkä täältä löytyisi vastaus. Olen lukenut vanhoja sanomalehtiä Turusta, Länsisuomen Työmies nimisessä lehdessä 1900 on…

Kysytty

Huomenta
Minulla olisi nyt kysymys ja ehkä täältä löytyisi vastaus.
Olen lukenut vanhoja sanomalehtiä Turusta, Länsisuomen Työmies nimisessä lehdessä 1900 on kirjoittaja nimimerkillä M.S. Hän on mm kirjoitellut runoja … olisiko kenelläkään tietoa kenestä voisi olla kyse??

Vastaus

Vastattu

Nimimerkki "M. S." oli työläisrunouden pioneereihimme lukeutunut Matti Saarinen (1860–1939).

Saarinen oli kiertokoulun käynyt muonamiesperheen poika. 17-vuotiaana hän siirtyi Turkuun, työskenteli renkinä, vanginvartijaoppilaana ja merimiehenä. Solmittuaan avioliiton vuonna 1888 hän siirtyi tehdastyömieheksi (ensin viini- ja oluttehtaalle, sittemmin sokeritehtaalle). Tehtaalaisena Saarinen tempautui aktiivisesti mukaan työväenrientoihin. Vuodesta 1898 hän esiintyi Länsisuomen Työmiehen avustajana ja vuosina 1900–02 lehden toimitussihteerinä. Pian suurlakon jälkeen hän perustuslaillisen yhteistoiminnan kannattajana jätti jyrkille linjoille lähteneen työväenliikkeen ja ryhtyi lihakauppiaaksi. Saarinen rikastui, kääntyi uskonnolliseksi ja vuonna 1918 toimi valkoisten vankileirin vartijana. Ennen kuolemaansa hän ehti kuitenkin uudelleen lähentyä nuoruutensa ihanteita.

Paitsi Länsisuomen Työmiehessä sekä työväen laulukirjoissa Saarisen runoja on julkaistu mm. Eteenpäin-kalenterissa, Työväen kevät-lehdessä ja Työväen joulu-lehdessä. Hänen tekstejään on mukana myös työväenliikkeen runoantologioissa Käy eespäin ja Nyt ylös kansa kaikkivalta.

Lähde:
Raoul Palmgren, Matti Saarinen (1860–1939). – Käy eespäin : valikoima suomalaista työväenrunoutta