Huomasin netin kautta eilen aamulla, että haluamani kirja on hyllyssä Hakunilan kirjastossa. Halusin varata sen, joten tein varauksen niin, että merkitsin…

Kysytty

Huomasin netin kautta eilen aamulla, että haluamani kirja on hyllyssä Hakunilan kirjastossa. Halusin varata sen, joten tein varauksen niin, että merkitsin Hakunilan noutokirjastoksi. Kun nyt katson omia Helmet-tietojani tänään iltapäivällä, siellä kerrotaan, että kirja on vielä matkalla. Eikö varausjärjestelmä osaa katsoa, olisiko kirja jo valmiiksi noutokirjastossa, ettei sitä turhaan tarvitsisi kuljettaa jostakin muusta kirjastosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-kirjastojen nykyjärjestelmässä varaus ei kiinnity tiettyyn kappaleeseen, vaan se on nimeketason varaus. Tämä tarkoittaa, että jos kyseinen kirja palautetaan jonnekin ennen kuin kirjastossa otetaan varauslista, niin varaus tarttuu tähän palautettuun kappaleeseen.

Tällä tavalla vältetään ne aikaisemmin hyvin tyypilliset tilanteeet, jolloin jollekulle varattu teos ehtikin mennä lainaan toiselle asiakkaalle ennen kuin henkilökunta ehti hakea sen hyllystä. Tämä taas aiheutti lisätyötä, kun varaus jouduttiin tekemään alkuperäiselle asiakkaalle uudelleen.

Nykyisessä järjestelmässä saattaa todellakin toisinaan käydä kuvailemallanne tavalla, että varaus lähteekin tulemaan jostain toisesta kirjastosta, vaikka se olisikin paikalla noutokirjastossa. Jos varauksella on kiire, voi toki soittaa omaan kirjastoonsa ja pyytää henkilökuntaa varaamaan juuri sen siellä olevan kappaleen.