Huomasin Helmet palvelusta että meillä on yksi kirja palauttamatta mutta olen varma että kirja palautettiin samalla kun muut kirjat palautettiin. Onko…

Kysytty

Hei,
huomasin Helmet palvelusta että meillä on yksi kirja palauttamatta mutta olen varma että kirja palautettiin samalla kun muut kirjat palautettiin. Onko mahdollista että palautuskone ei ole rekisteröinyt palautusta, tiedän että minun 4 vuotias tytär laittoi kirjat palutuskoneeseen enkä välttämättä vahtinut joka sekuntia. Eli kysymykseni kuuluu, voiko olla että kirja on voinut mennä koneeseen rekisteröimättä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mikään laite ei toimi sadan prosentin varmuudella, myös palautusautomaateilla sattuu silloin tällöin ongelmatilanteita. On siis mahdollista, että palautus ei ole kirjautunut asianmukaisesti. Tämä on kuitenkin helppo selvittää ottamalla yhteyttä palautuskirjastoon ja tiedustelemalla sieltä, löytyykö kyseinen kirja hyllystä. Vaikka palautus ei olisi rekisteröitynyt, itse kirjan pitäisi olla omalla paikallaan hyllyssä. Virkailija voi aina varmistaa yksilöllisestä lainaustarrasta, että kyseessä on juuri tietty kirja. Jos taas kävisi niin, että kirja lähtee uudelleen lainaksi, aiemman lainaajan tiedot katoavat ja kirja "palautuu" automaattisesti. Kannattaa joka tapauksessa ottaa yhteyttä kyseiseen kirjastoon, jotta siellä voidaan tarkistaa asia hyllystä.