Historialliset romaanit. Olen huomannut, tähän ikääni mennessä (57 v.) että Kaari Utrio se on paras kirjoittaja: Hän kertoo pikkutarkasti historiallisissa…

Kysytty

Historialliset romaanit. Olen huomannut, tähän ikääni mennessä (57 v.) että Kaari Utrio se on paras kirjoittaja: Hän kertoo pikkutarkasti historiallisissa teoksissaan vaatteista, ruoista, tapakulttuurista, kampauksista, sisustuksesta...jne.
En ole vielä löytänyt yhtään toista suomalaista kirjailijaa, joka olisi noin tarkka.
On toki historiallisen kaunokirjallisuuden kirjailijoita, jotka kirjoittavat rakkaudesta, politiikasta...mutta ei yhtä pikkutarkasti kuin Utrio. Olen lukenut Kristiina Vuoren, Paula Havaksen, Lempi Jääskeläisen, Milja Kauniston, Anneli Kannon, Juha Ruusuvuoren, Anna Miskon, Elisabet Ahon, Niklas Natt och Dagin... jne teoksia mutta eipä vaan....
Osaisitteko te kertoa kuka kirjailija osaisi kirjoittaa historiallisia teoksia yhtä pikkutarkasti ja kuvailevasti kuin Kaari Utrio, olematta silti tylsä.
Mutta älkää myöskään ehdottako Umberto Ecoa tai mitään fantasia-juttuja.
Kiitos, jos löydätte tuon listani ulkopuolelta jonkun/joitakuita kirjailijoita.
Jotta asia menisi vielä hankalammaksi, teokset saisivat kertoa Suomesta, Ruotsista (tai pohjois-Euroopasta) ja ajalta keskiaika-1800-luku.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä ehdotuksia:

Kaari Utrion kanssa kilpaili yhtaikaa painoskuningattaren tittelistä Ursula Pohjolan-Pirhonen, jolla on vain historiallisia romaaneja, usein Suomi-Ruotsin historiasta.

Eila Pennasen Pyhä Birgitta

Jyrki Heinon romaanit, Kellari, Kello ja Kelmit

R. M. Rosenbergin Hakoisten Anna

Mika Waltarin historialliset romaanit ovat tarkkoja, niistä tosin vain osa sijoittuu Suomeen.

Virolaisen Hargla Indrekin kirjoissa seikkailee Apteekkari Melchior keskiajan Virossa ja sen ympäristössä.

Kävisivätkö tietokirjat? Niissä on tietysti tarkkaa kuvausta. Mirka Lappalaisen teokset ovat varsin vetävää tekstiä.

Lisää vinkkejä voisi löytyä kokoelmasta kysymyksiä historiallisista romaaneista.