Helsinkiläinen latinanopettaja esitteli alkeiskurssilaisille demonstratiivipronominin, jonka taivutuskaava alkaa "hic haec hoc hunc hanc hoc" - ja…

Kysytty

Helsinkiläinen latinanopettaja esitteli alkeiskurssilaisille demonstratiivipronominin, jonka taivutuskaava alkaa "hic haec hoc hunc hanc hoc" - ja tamperelaiseksi tietämänsä Kirsi Kunnaksen runon "Haitari, huilu ja rumpu", jossa runoilija leikittelee tuolla pronominilla. Avoimeksi jäi kysymys, oliko Kirsi Kunnas opiskellut latinaa vai kävivätkö Kunnaksen ja Syrjän lapset Tampereen latinakoulua Klasua. Löytyykö tietoa?

Vastaus

Vastattu

Leena Kirstinän Kunnas-elämäkerran mukaan Kirsi suoritti "kieliopintoina latinan ja saksan pro exercitiot" vuosina 1946–47 kirjoittauduttuaan Helsingin yliopistoon estetiikkaa ja nykyiskansain kirjallisuutta (yleistä kirjallisuustiedettä) opiskelemaan. Tiitiäisen tuluskukkaro -kokoelman (2000) Haitari, huilu ja rumpu ("hik-hek-hok / hunk-hank-hok!") ei ollut ensimmäinen runo, jossa Kunnas leikitteli näillä latinan demonstratiivimuodoilla. Kirstinä yhdistää näihin jo Tiitiäisen satupuun (1956) Jansmakko Erikois -runon "huis hais hois" -rimpsun.

Kunnaksen ja Syrjän pojat kävivät koulunsa Ylöjärvellä. Ainoa clasulainen Eppu Normaalin jäsenten joukossa on basisti Sami Ruusukallio (1974–82), joka kyllä kuului koulun latinisteihin.

Lähteet:
Leena Kirstinä, Kirsi Kunnas : sateessa ja tuulessa
Santtu Luoto, Eppu Normaalin tarina : 40 vuotta tiimalasin santaa
Tampereen klassillisen lyseon ja Tampereen kaupungin klassillisen lukion vuosikertomukset

5 ääntä

Kommentit

Kiitos perusteellisesta vastauksesta, olipa mielenkiintoista. Latinanopettajakin kiitteli tiedoista ja lisäsi:
Tuo ”huis hais hois” kuulostaa ihan kreikan määräisen artikkelin monikon datiivirimpsulta! Eli taisi olla latinaakin laajempi sivistys Kunnaksella. Täytyypä tutustua tarkemmin hänen tuotantoonsa.

Jansmakko-runossa on huis-hais-hois-kohdan jälkeen vielä rahtunen latinaa, ruotsia ja ranskaa. Runoa siteerataan mm. tässä gradussa s. 17 - 18
https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/92801/gradu00608.pdf?seque…