Helsinkiläinen kirjailija Kjell Westö vieraili pikkupoikana usein isoäitinsä luona Tampereella, jossa mummo asui työpaikallaan, johtamansa vanhainkodin talossa…

Kysytty

Helsinkiläinen kirjailija Kjell Westö vieraili pikkupoikana usein isoäitinsä luona Tampereella, jossa mummo asui työpaikallaan, johtamansa vanhainkodin talossa (nyk. musiikkiopisto). Äiti saattoi hänet junaan Helsingissä ja isoäiti tuli vastaan Tampereen asemalle, josta kaksikko käveli Hämeenkadun päästä päähän Pyynikille. Kuinka kauan junamatka kesti silloin, paljon ennen ic-junia ja pendoliinoja?

Vastaus

Vastattu

Vuosina 1966–73, jolloin Brita Hedberg oli Tampereella De Gamlas Hemin johtajana, nopeinta mahdollista vuoroa käyttäen matka Helsingistä Tampereelle kesti 2 tuntia 10 minuuttia (1966)/1 tunti 59 minuuttia (1973). Keskimääräisempi matka-aika pikajunalla oli 2.30–2.50 (1966)/2.20–2.40 (1973).

Lähde:
Suomen kulkuneuvot : turisti