Helsinki on perustettu 1550 nimellä Helsingfors. Mutta milloin se on saanut nimen Helsinki?

Kysytty

Helsinki on perustettu 1550 nimellä Helsingfors. Mutta milloin se on saanut nimen Helsinki?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaiseksi muodoksi 'Helsinki' on ilmeisesti vakiintunut ilmeisesti vasta 1800-luvun puolivälissä. Vielä 1830-luvulla Turun Wiikko-Sanomat käytti toistuvasti ilmausta "Helsingforsissa", joka esiintyi vielä vuosisadan puolivälissä monissa suomenkielisissä kirjoissakin painopaikkana. 1700-luvun vähäisessä suomenkielisessä kirjallisuudessa saattaa toisaalta satunnaisesti esiintyä sellaisia muotoja kuin "Helsingistä" (1767), "Helsingi" (1775) ja "Helsingin-kaupunki vel Helsinki" (1787).

Suomalainen paikannimikirja. - Karttakeskus, 2007.

1800-luvun suomalaiset sanomalehdet ovat luettavissa netissä
http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/main.html

Ainakin vuoden 1847 Suometar näyttää tunteneen 'Helsingin'.