Helsingissä oli leikkipuisto Vauhtitien ja Helsinginkadun kulmassa junaradan puolella rinteessä viisikymmentäluvulla. Kävimme veljeni kanssa siellä leikkimässä…

Kysytty

Helsingissä oli leikkipuisto Vauhtitien ja Helsinginkadun kulmassa junaradan puolella rinteessä viisikymmentäluvulla. Kävimme veljeni kanssa siellä leikkimässä ja syömässä kaupungin tarjoamaa soppaa. Asuimme lähellä Brahen leikkipuistoa, olisi ollut lähempänä. Tuli mieleeni miksi kävelimme pieninä Helsinginkadun yli Linnanmäen ohi siihen leikkipuistoon? Vieläkin nurmikolla on vanhoja tervaleppiä jäljellä joiden ohi kuljimme. Mikä leikkipuiston nimi mahtoi olla?Muistan junien äänet ja höyryn jänninä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä on todennäköisesti Eläintarhan leikkikenttä, jonka kaupunki omisti ja joka oli toinen ennen 2. maailmansotaa ollut Pitkänsillan pohjoispuolinen leikkikenttä. Se oli toimminnassa jo ainakin vuonna 1922. Nimi ei ole vahvistettu eikä virallinen paikannimi, joten se ei esiinny esim. Helsingin kadunnimet-teoksessa.
Lähde: Koskinen, Juha, Kallion historia, Kallio-seura, 1990, sivu 322.

5 ääntä

Kommentit

Eläintarhan leikkikenttä se oli. Tarkoitettu noin 6-12 -vuotiaille tytöille ja pojille. Pelattiin koronaa, sulkapalloa, polttopalloa, käveltiin puujaloilla, ja syötiin Helsingin kaupungin tarjoaamaa ruokaa ja maitoa. Sitä tuotiin monasti isoissa pysteissä, ja tietysti leipää ja voita, puuroa, omiakin eväitä. Monella oli viltistä tehty teltta. Vilkas junaliikenne kulki muutaman kymmenen metrin päässä. Läheisestä kioskista ostettiin limsaa ja makeisia, jos rahaa riitti.
Väkeä oli säästä ja päivästä riippuen ehkä 20-40. Paljolti työläisten lapsia. Monet tulivat heti aamusta ja viipyivät iltapäivään asti. Leikkikentän tädeillä oli pitkä pinna ja he tuntuivat pitävät työssään. Yksi heistä pelasi pesistä PalloToverien edustusjoukkueessa.
Eläintarhan leikkikentän toiminnasta oli iso artikkeli kesällä 1955 ilmestyneen Ilta-Sanomien numerossa. Toimittaja tuli paikalle kameroineen ja teki hyvän jutun. Vahinko, että en leikannut talteen. Saattaa löytyä Iltiksen arkistoista.
Brahenkentällä oli samanlaista toimintaa, karuselli ja kahluuallaskin, enemmän tilaa. Ruokahuollossakaan ei ollut valittamista. Suomalainen moniottelija Tuovi Vahtera oli yksi kenttätädeistä.
Kultaista aikaa, josta voisi pälättää pitempäänkin.

Olisi kiva , että pälpättäisit lisää leikkipuistomuistoja (1914-2014 leikkipuistojen 100-vuotis juhlistusta ja muisteloa) , sillä itse olen ollut kesällä 1965-7 (viinapullossa simaa ja meetvurstinäkkileipä-eväineni ) tuossa samaisessa puistossa, joka sijaitsi Talvipuutarhan vieressä, junaradan varrella. Asuimme Alppikadulla hyppyrimäen lähellä .Kun silta rakennettiin Alppikadun puolelta Linnanmäelle, oli avainkaulalapsilla helppo reissu Linnanmäen kallioille.Leikkipuistossa mielestäni ihaninta oli ne intiaanipäähineet, kotileikki ja kauppaleikki .Valjaat olivat myös yhdet suosikkeleikkivälineitä , joilla leikin paljon.

minäkin kävin siellä, mulla on jossain stadin esite, siinä näkyy se mökki ja puukärry, jossa istu. esite on värillinen