Helsingissä Malmilla, entisen ampumaradan lähellä oli joskus kaatopaikka, minne valutettiin jätebensaa. Siitä syntyi pieni "lampi" minne lapset heittelivät…

Kysytty

Helsingissä Malmilla, entisen ampumaradan lähellä oli joskus kaatopaikka, minne valutettiin jätebensaa. Siitä syntyi pieni "lampi" minne lapset heittelivät isoja kiviä ja katsoivat millainen loiskaus syntyi.
Pohja oli hiekkaa. Kuinka syvälle bensa voi näin päätyä? Ei kai se katoa koskaan?

Vastaus

Vastattu

Bensiini haihtuu, mutta haihtumisnopeus riippuu ympäristön olosuhteista, esimerkiksi lämpötilasta.

Olosuhteista riippuu myös, kuinka syvälle maahan bensiini valuu. Bensiini haihtuu ilmaan myös maaperästä, mutta se voi myös valua pohjaveteen ja pysyä siellä muuttumattomana.

Lisätietoa, ks. esim.

https://www.researchgate.net/publication/233320546_Passive_Volatilization_of_Gasoline_from_Soil

https://www.dhs.wisconsin.gov/chemical/gasoline.htm

0 ääntä

Kommentit

Minäkin olin siellä aikoinaan. Nyt sinne rakennetaan asuintaloja, kuten niin usein kaatopaikkojen yms päälle...

Jos bensa valuu pohjaveteen niin ei kai sekään hyvä ole