Helsingin Sanomissa kuolinilmoituksissa ristin sijaan oli kyseiset merkit. Liittyvätkö ne eri uskontokuntiin tai yhteisöihin?

Kysytty

Helsingin Sanomissa kuolinilmoituksissa ristin sijaan oli kyseiset merkit.
Liittyvätkö ne eri uskontokuntiin tai yhteisöihin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin Sanomat-verkkosivulta löytyy mallisto risti- ja kuvavaihtoehdoista jotka voivat helposti valita kuolinilmoituksen tekemiseen. Kyseisiä merkkejä ei ole tällä listalla. On olemassa kyllä sekä eri uskontoihin ja yhteisöihin liittyviä, että myös koristeellisempia merkkejä. (PDF-muodossa vaihtoehdot tässä - https://oma.sanoma.fi/public/pdf/2016_risti-_ja_kuvavaihtoehdot.pdf).

Helsingin Sanomat antavat myös jonkin verran mahdollisuuksia liittää omia kuvia tai merkkejä, mutta sen tekemisessä pitää olla oman lehden asiakaspalveluun yhteydessä jos on kyseessä tilanne jossa merkkiä ei itse pysty liittämään ilmoitukseen (https://oma.sanoma.fi/aihe/yhteystiedot/helsingin-sanomien-lukijailmoit…).

Jos merkinnät ovat tältä vuodelta, molemmat ovat ihmisten itse valitsemia merkkejä eivätkä niissä ole yhteistä merkitystä. Toisaalta molemmat merkit näyttävät olevan tulkintoja äärettömyys-merkinnästä joka voisi symboloida ikuista elämää, tai jatkuvaa rakkautta myös kuoleman jälkeen. Symboliikasta on olemasta monta kirjaa kuten esimerkiksi - Biedermann, H., & Lempiäinen, P. (1993). Suuri symbolikirja