Helsingin Sanomat kertoi 27.5.2005 sarjassaan "50 vuotta sitten" Unto Parvilahdesta ja Richard Dahm'ista, jotka olivat anoneet Suomen valtiolta huomattavia…

Kysytty

Helsingin Sanomat kertoi 27.5.2005 sarjassaan "50 vuotta sitten" Unto Parvilahdesta ja Richard Dahm'ista, jotka olivat anoneet Suomen valtiolta huomattavia korvauksia, "12-13 miljoonaa markkaa kumpikin, sen johdosta, että heidät vuonna 1945 luovutettiin välirauhansopimuksen nojalla Neuvostoliittoon" josta he palasivat vasta 1954. Onko tietoa siitä mahtoivatko herrat saada mitään korvauksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kuvalehden numerossa 1/2002 s. 16. mainitaan valtion maksaneen pienen korvauksen yhdelletoista ns. Leinon vangille, jotka pääsivät palaamaan Suomeen vuosina 1955-56.

Unto Parvilahden Berijan tarhat -kirjan v. 2004 painoksessa (Otava) s. 374 kerrotaan Suomen valtion maksaneen Parvilahdelle laittoman luovutuksen johdosta 4,6 miljoonan markan korvauksen, nykyrahassa noin 110 000 euroa. Kirjassa on mainintoja myös Richard Dahmista, mutta ei tietoa hänelle maksetun korvauksen suuruudesta.

Korvausasiaan liittyviä asiakirjoja voi tiedustella Kansallisarkistosta. Yhteystiedot löytyvät täältä: http://www.narc.fi/Arkistolaitos/kansallisarkisto/ .