Helmetin varaus-osio on harvinaisen epäselvä. Mitä ihmettä tarkoittaa "lukitus"? Tuleeko varauksesta ilmoitus sähköpostiin tms. vai pitääkö itse muistaa käydä…

Kysytty

Helmetin varaus-osio on harvinaisen epäselvä. Mitä ihmettä tarkoittaa "lukitus"? Tuleeko varauksesta ilmoitus sähköpostiin tms. vai pitääkö itse muistaa käydä tarkistamassa varauksen tila? Kun lukitusta klikkaa niin mikä varauksessa muuttuu? Pitääkö varaus siis lukita?

Vastaus

Vastattu

Lukitus on toiminto, jonka avulla käyttäjä voi hallinnoida varausjonossa olevia varauksiaan. Lukitusta voi käyttää, kun haluaa estää varauksen saapumisen esimerkiksi loman aikana.

Kun valitset lukituksen ja tallennat muutokset, varaus etenee jonossa normaalisti, mutta se toimitetaan sinulle vasta kun olet itse poistanut lukituksen. Varausta ei voi lukita, jos se odottaa jo noutoa kirjastossa, se on matkalla toisesta kirjastosta tai jos se on jossakin kirjastossa hyllyssä.

https://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Uutispalat/Lukitse_var…

Siirrymme tänä vuonna uuteen verkkokirjastoon. Uusi verkkokirjasto helmet.finna.fi käyttää Kansalliskirjaston ylläpitämää Finna-palvelua, jossa samanlaisesta toiminnosta käytetään termiä "varauksen jäädyttäminen".

0 ääntä

Kommentit

Kirjastonhoitaja unohti kertoa että:

"Saat postitse tai sähköpostitse ilmoituksen, kun aineisto odottaa sinua noutokirjastossa. Voit valita ilmoitustavan itse kirjautumalla asiakastietoihisi kohdassa Muuta tietojasi. Aineistoa säilytetään sinulle varattuna 6 arkipäivän ajan. Viimeisen noutopäivän voit tarkistaa kirjautumalla asiakastietoihisi. Jos olet valinnut noutopaikaksi kirjastoauton, varaamasi aineisto otetaan mukaan pysäkille kahdella seuraavalla käyntikerralla."