HELLEVI - runo vai olisiko laulu: "Hellevi hentoinen tuo, kylän kaunoinen kukkanen... ...poikien muistoissa ainainen." Jotain tällaista muistan lukeneeni Isäni…

Kysytty

HELLEVI - runo vai olisiko laulu: "Hellevi hentoinen tuo, kylän kaunoinen kukkanen... ...poikien muistoissa ainainen." Jotain tällaista muistan lukeneeni Isäni sotilasmuistokirjaa (päiväkirjaa) selaillessani lapsena. Isä oli syntynyt 1916, joten on ollut myös sodassa ja varmaan joka sotapojan kirjasta tämä etsimäni HELLEVI runon/laulun sanat voisi löytyä. Mistähän se on kopsattu heille? Meiltä koko muistokirja on kadonnut. Harmi. Löytyykö mistään tätä Hellevin hehkutusta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisiko kyseessä olla kenties Valto Tynnilän (Walter Rae) säveltämä ja Tatu Pekkarisen sanoittama kappale "Hellevi"? Georg Malmsten äänitti sen ainakin vuonna 1937. Sanoitus täsmää hyvin lähelle, samoin myös ajankohta. Mikäli isänne suoritti varusmiespalveluksensa 1930-luvun lopulla, ei ole lainkaan mahdotonta että sotilasmuistokirjaan olisi kirjattu sen ajan "hittikappaleiden" joukossa myös traaginen tango Hellevistä:

"Kylän kaunehin kukka oli herttainen Hellevi tuo.
Monen sydämen hukka oli silmäinsä pohjaton vuo.
Kylän poikien kiista oli ainainen,
ken heistä saa Hellevin rakkauden.
Mutta sulhanen vento riisti Hellevin rinnalleen.
Sai nyt Hellevi hento tulikukkaset poskilleen kuin morsiusruusut hän saanut ois.
Tuonen sulho veikin hänet omanaan pois."

Kappale löytyy muun muassa teoksesta
Pekkarinen, Tatu:
Iloinen testamentti: 115 valittua laulua / Koonnut Toivo Kärki (1951)

10 ääntä

Kommentit

Hei
Minulla on erilaiset sanat Hellevi-tangoon, jonka mukaan olen saanut toisen etunimeni. Onkohan tällä sanoituksella esitetty kyseistä laulua ja jos on, niin kuka?

Kylän kaunehin kukka oli hentoinen Hellevi tuo. Monen sydämen hukka, oli syömmessä pohjaton vuo. Kylän poikien kiista oli ainainen, ken saapi Hellevi rakkauden. Mutta sulhanen vento, koski kaukainen sydänmaan. Sai Hellevi hento nyt purppurat poskilleen kuin morsius ruusut hän saanut ois. Outo sulhanen veikin hänet omanaan pois.

Anteeksi yli vuosikymmenen takaiseen kysymykseen vastaaminen... Po. "Mutta sulhanen vento koski kaunoisen sydämeen" tai "--- riisti Hellevin rinnalleen".
Dramaattisen tekstin "tulipurppura" (tai vastaava eri toisinnoissa) viittaa keuhkotautiin, jota vastaan tuolloin taisteltiin; Hellevin tapauksessa Tuonen sulhanen (vanha kalevalainenkin ilmaus) vei siis voiton, eli tauti riudutti tytön.