Kirja, johon muistisairas voi täyttää toiveensa

Kysytty

Heissan! Kuulin joitakin vuosia sitten haastattelun, jossa kerrottiin muistisairauksiin liittyvästä tehtäväkirjasta. Kirjan ideana oli se, että muistisairauden varhaisessa vaiheessa joko sairastunut itse tai hänen omaisensa täyttää kirjaan sairastuneen toiveita liittyen hänen hoitoonsa ja muihin käytännön asioihin sitä vaihetta varten, kun hän ei enää itse pysty ilmaisemaan omaa tahtoaan ja toiveitaan.
Mieleeni jäi, että kirjaan voidaan merkitä esimerkiksi erilaisia mieltymyksiä arkisten asioiden suhteen: kylpyveden lämpöaste, rauhoittava musiikki, ulkonäköön ja kauneudenhoitoon liittyvät asiat jne. Yritin etsiä kirjaa kaikilla mahdollisilla hakusanoilla, mutten löytänyt oikeaa kirjaa mistään, koska en muista sen nimeä enkä siis saanut selville, onko kyseistä kirjaa saatavilla. Löytäisiköhän joku teistä tiedonhauan ammattilaisista vastauksen?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä saattaisi olla Toimintaterapeuttiliiton julkaisema Elämäni kirja, joka löytyy pdf-muodossa osoitteesta http://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/site/assets/files/2411/elamani_kirja.pdf. Siihen voi täyttää tietoja esimerkiksi elämästään, mieltymyksistään, harrastuksistaan ja toiveistaan tiedoksi läheisille ja hoitoalan ammattilaisille.