Heis. Lainasin omasta mielestäni 1970 -luvun lopulla kirjan C.S.Lewis; Paholaisen kirjeopisto. Kannen perusteella oli 60 -luvun painos (eka joskus -56). MUTTA!…

Kysytty

Heis. Lainasin omasta mielestäni 1970 -luvun lopulla kirjan C.S.Lewis; Paholaisen kirjeopisto. Kannen perusteella oli 60 -luvun painos (eka joskus -56). MUTTA! Mielestäni se oli KUVITETTU laitos; kuvina tummia, absrakteja maalauksia!! Olenko nähnyt unta?!?!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olemme tutkineet meillä Lahden kaupunginkirjaston kokoelmissa olevat Paholaisen kirjeopisto-teokset ja niissä ei ole kuvitusta. Vanhin niistä on vuodelta 1950. Lisäksi katsoimme Fennicasta eli Suomen kansallisbibliografiasta, josta pitäisi löytyä tiedot kaikista suomennoksista ja painoksista (ainakin 1960-luvulta alkaen), ja niissä ei ole missään mainintaa kuvituksesta. Se yleensä mainitaa jos teoksessa on kuvitusta.
Lewisin romaanissa Suuri avioero on kuvituksena sekä piirroksia että Aleksandra Ionovan maalauksia. Saattaisiko tämä olla etsimäsi teos? Se on vuodelta 1970. Sitä on yksi lainattava kappale Lahden kaupunginkirjaston kokoelmissa.