Heippa! Osaisitteko suositella kirjoja, joissa päähenkilö saa tavalla tai toisella toisen mahdollisuuden tarkastella elämäänsä sellaisena kuin millaiseksi se…

Kysytty

Heippa! Osaisitteko suositella kirjoja, joissa päähenkilö saa tavalla tai toisella toisen mahdollisuuden tarkastella elämäänsä sellaisena kuin millaiseksi se olisi muotoutunut, jos hän olisi valinnut toisin? Genrellä, aikakaudella, tai oikeastaan millään tällaisella ei ole väliä. Vain "toisen mahdollisuuden" teemalla.

Esimerkki tällaisesta teoksesta on Henry Jamesin "Jolly Corner" (1908), jossa päähenkilö palaa lapsuutensa kotikaupunkiin ja alkaa vaivata päätään sillä mitä olisi tapahtunut ellei hän olisi koskaan lähtenyt - millainen hän olisi, miten kaikki olisi mennyt? Erinäisten sattumien kautta hänelle tarjoutuukin tilanne "tavata itsensä" (kummitustarina-tyyppisessä asetelmassa), ja näin tehtyään hän ymmärtää tekemiensä valintojen hyvät ja huonot puolet pystyen elämään itsensä kanssa paremmin.

Toinen esimerkki on Lionel Shriverin "syntymäpäivän jälkeen", jossa sankaritar päätyy ensimmäisen kappaleen lopussa valinnan eteen; suutelisiko komeaa tummaa pitkää muukalaista, vai pysyisikö uskollisena nykyiselle kumppanilleen? Ensimmäisen kappaleen jälkeen kirja etenee kahdessa todellisuudessa; kakkoslukuja on kaksi, kolmoslukuja on kaksi... aina viimeiseen lukuun asti, jossa molemmat tarinat saavat päätöksensä, ja sankaritar toteaa molemmissa tapauksissa olevansa tyytyväinen elämiensä plussiin ja miinuksiin.

Osaisitteko sanoa, löytyykö tällaisia lisää? Tai siis varmaan löytyy, mutta löytyisikö tähän hätään?

Avainsanoja on siis "toisen mahdollisuuden kaipuu" ja "omien valintojen syvällinen tarkastelu".

Tuhannet kiitokset.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei

Kate Atkinsonin romaani Elämä elämältä sopii etsimääsi kirjatyyppiin. Teoksen päähenkilölle Ursulalle kuvataan erilaisia vaihtoehtoisia elämiä.

Toinen ehdotus on Lauren Olivierin nuorten aikuisten kirja Kuin viimeistä päivää. Teoksen juonta kuvataan näin:

Yllätyksekseen Sam herää seuraavana aamuna ja huomaa elävänsä elämänsä viimeistä päivää loputtomana uusintojen sarjana. Yksi päivä on vastaus toiselle, kumoaa sen tai ottaa jonkin tyystin toisen suunnan. Seitsemän päivää muodostavat seitsemän vaihtoehtoista totuutta, jotka nivoutuvat sekä Samin että hänen läheisimpiensä tulevaisuuteen. Oikukas kohtalo paljastaa Samathalle asioita, jotka lyövät kaikki ällikällä – myös hänet itsensä. Eikä onnellinen loppu olekaan enää itsestäänselvyys.

Ehkä pääset näillä alkuun?