Haussa on lastenkirja, jossa seikkailee hiiriä. Hiiret mm. juoksevat jääkaapissa ja molskahtavat hillopurkkiin. Kirjaa on luettu Hyvinkäällä 1970-luvun lopulla…

Kysytty

Haussa on lastenkirja, jossa seikkailee hiiriä. Hiiret mm. juoksevat jääkaapissa ja molskahtavat hillopurkkiin. Kirjaa on luettu Hyvinkäällä 1970-luvun lopulla avopuolisoni kotona, mutta puolisoni ei tietenkään muista kirjan nimeä. Olisi hieno juttu saada kirjan nimi selville ja hankkia tämä riemastuttava kirja puolisolle muistoksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voi olla jokin versio klassikkosadusta Maalaishiiri ja kaupunkilaishiiri, esimerkiksi Tammen Kultainen kirja. Hanhiemon satuaarteessa maalaishiiri juoksentelee kyllä kaupunkilaisserkkunsa kanssa pöydillä yms., mutta oleellista kirjassa on opetus: "Kyllä maalla on mukavaa". Samoin sadun versiossa kokoelmassa Maailman kauneimmat eläinsadut. Tämä satu löytyy myös Aisopoksen saduista.

Jääkaapissa seikkailee ja luumupurkkiin kaatuu hiiri nimeltä Stuart Little. Tämä E. B. Whiten kirja on kyllä suomennettu vasta vuonna 2000, vaikka alkuperäinen, amerikkalainen teos on ilmestynyt jo vuonna 1945.
Kirjasta on tehty myös elokuva vuonna 1999: Stuart Little - pieni suuri hiiri.