Hauska runo sukujuhliin. Meitä kokoontuu 80 henkeä vauvasta vaariin. Tyttärentyttäreni , 10v, esittää laulut; ystäväni on kuun villasukka ja sateenkaaren…

Kysytty

Hauska runo sukujuhliin. Meitä kokoontuu 80 henkeä vauvasta vaariin.
Tyttärentyttäreni , 10v, esittää laulut; ystäväni on kuun villasukka ja sateenkaaren tuolla puolen. Minun pitäisi lausua runo. Onko ehdotuksia? Tai onko vinkkejä pieneen puheeseen. Iloista iltaa vietetään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Iloiseen iltaan sopivia ja sellaista tukevia runoja löytyy loputtomasti, mutta ensimmäiseksi minulla tuli mieleen Edith Södergranin "Olemisen riemu". Kyseisen runon pääsee lukemaan kätevästi netistäkin: https://fi.wikisource.org/wiki/Olemisen_riemu

Kun itse luen runon, ovat keskeisiä kokemiani tunteita keveys, lämpö ja huolettomuus, ja tämänkaltaiset tuntemukset voivat sopia hyvin ilahduttamaan kesäistä sukujuhlaa.

Myös puheiden pitämiseen löytyy runsaasti ohjemateriaalia; esimerkiksi tästä Ylen artikkelista saa moniäänisiä näkökulmia hyvään puheeseen: Edessä puheen pitäminen? Lue kokeneiden puhujien parhaat vinkit (Ojanperä 2014)