Hattelmalan vanhan kirkon sakastin puoleisessa seinässä on jonkinlainen reliefi, jota olen usein käynyt ihailemassa. En ole kuitenkaan saanut minkäänlaista…

Kysytty

Hattelmalan vanhan kirkon sakastin puoleisessa seinässä on jonkinlainen reliefi, jota olen usein käynyt ihailemassa.
En ole kuitenkaan saanut minkäänlaista tietoa siitä, mitä k.o. kuva esittää tai edes sitä, kuka sen on tehnyt.
Seurakunnan työntekijät ovat toistuvasti jättäneet vastaamatta soittopyyntöihini, mikäli olisin niin pyytänyt.
Kirkkoja käsittelevät hakuteokset jättävät asian melkomoisen epäselväksi tai niissä ei ole mitään tietoa, tosin en ole
lukuisia teoksia ehtinyt/voinut tarkastellakaan.
Olisiko teillä minkäänlaista tietoa tai löytyisikö jokin radio-ohjelma asian tiimoilta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Onko kyseessä Vanajan keskiaikainen kivikirkko? Sen itäpäädyssä on
tiilikoristelun yhteydessä kaksi vaakunataulua, joista toinen esittää Tott-suvun vaakunaa ja toinen on kulunut tunnistamattomaksi
(mahdollisesti kyseessä on Posse- tai Sture-suvun vaakuna). Tott-vaakuna viitannee Olavinlinnan rakennuttajana tunnettuun Eerik Akselinpoika Tottiin (n. 1417-81). Lisätietoja Knut Draken artikkelissa teoksessa Vanajan historia I (1976).