Hassu trivial-kysymys, mutta en löytänyt netistä vastausta: Ovatko Burroghs´in Tarzan-kirjat olleet Suomen luetuimpia kirjoja aina 90-luvulle saakka? Olisiko…

Kysytty

Hassu trivial-kysymys, mutta en löytänyt netistä vastausta:
Ovatko Burroghs´in Tarzan-kirjat olleet Suomen luetuimpia kirjoja aina 90-luvulle saakka? Olisiko jossain sellaista tilastoa, josta voisi tarkistaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikka lukemistutkimuksia on Suomessa tehty runsaasti, ei kysyjän haluamaa tilastoa ainakaan pikaisella tutkimuksella löydy. Suomalaisesta kirjallisuudesta sen sijaan on tehty laaja tutkimus: Niemi, Suomalaisten suosikkikirjat (1997). Useimmat tutkimukset lukuharrastuksista ja vapaa-ajan vietosta kertovat vain esim. mielikirjojen lajityypeistä. Kuitenkin Pirkko Saarisen kirjassa Peruskoululaiset lukijoina kerrotaan 80-luvulla tehdystä tutkimuksesta, jossa Burroughs sijoittuu kolmanneksi ylivoimaisesti suosituimpien kirjailijoiden joukossa 11-12 v. poikien keskuudessa. Myös vielä 90-luvun alussa Saarisen ja Korkiakangaan kirjassa Ihanaa vai pitkäveteistä -Lukeminen nuorten harrastuksena, Burroughs ja Tarzan on suosituimpien joukossa 11-12 v. poikien keskuudessa. Osoitteessa http://www.bibliofiilienseura.fi/docs/Tarzan.htm Matti J. Särömaa kertoo, että ensimmäinen suomenkielinen Tarzan-kirja ilmestyi 1921 ja heti sodan jälkeen 1940-luvulla otettiin vuoden välein Tarzan-kirjoista 10 000-13 000 kpl painoksia, mikä kertoo hyvin suuresta suosiosta ainakin nuorten keskuudessa. Valitettavasti painosten yhteismääriä ei ole tiedossa, mutta ehkä voidaan kuitenkin sanoa, että nämä kirjat ovat olleet eräitä luetuimpia nuorten keskuudessa.