Hassisen koneen kappaleessa Älä syö liisteriä lauletaan "Älä syö kuuroa Se ei ole puuroa Lyö kuuroa seinään Ja paperia päälle" Mitä kuuro on?

Kysytty

Hassisen koneen kappaleessa Älä syö liisteriä lauletaan "Älä syö kuuroa
Se ei ole puuroa
Lyö kuuroa seinään
Ja paperia päälle"
Mitä kuuro on?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Kielitoimiston sanakirjan mukaan kuuro tarkoittaa kuuloa vailla olevaa, kuulematonta tai välinpitämätöntä, piittaamatonta, tottelematonta sekä puuskaa, ryöppyä, lyhytaikaista (runsasta) sadetta.

Murresanakirjoistakaan ei ollut apua etsiessäni sanan muita merkityksiä. Olisiko niin, että Ismo Alanko on kyseisessä tekstissä vain riimitellyt ilman sen kummempaa kuuro-sanan merkitystä.