Suosittele minulle kolme romaania ja yksi tietokirja, jotka valottavat elämää ja kulttuuria Ahvenanmaalla.

Kysytty

Haluan tutustua Ahvenanmaahan kotisohvaltani. Suosittele minulle kolme romaania ja yksi tietokirja, jotka valottavat elämää ja kulttuuria Ahvenanmaalla.

Vastaus

Vastattu

Tässä lukuvinkkejä.

Romaaneja:

Blomqvist, Anni: Myrskyluoto-sarja

Saaristokylän tyttö Maija naitetaan naapurin Jannelle, ja pariskunta aloittaa elämänsä yksinäisellä luodolla keskellä aavaa merta. Kaikki on rakennettava tyhjästä, ja kaikesta on taisteltava ahnetta merta vastaan. Ujosta maalaistytöstä kasvaa vaikeuksien kautta vahva ja sitkeä ulkosaariston nainen. Sarjaan kuuluu viisi osaa: Tie Myrskyluodolle, Luoto meressä, Maija, Meren voimia vastaan, Hyvästi Myrskyluoto. - Anni Blomqvistin maailmaan voi tutustua myös hänen ystävänsä Hans Collianderin muistelmateoksessa Kesäpoika.

Erlandsson, Karin: Koti

Karin Erlandsson kertoo Ahvenanmaan historiaa naisten ja lasten näkökulmasta. Koti piirtää kuvan kymmenen ahvenanmaalaisen elämästä eri aikoina, aina kivikaudelta tähän päivään. Yhdessä ne muodostavat moniäänisen tarinan siitä, millaista elämä saarilla on ollut ja on yhä, ja vievät kiehtovalle matkalle ahvenanmaalaiseen elämäntapaan ja kulttuuriin. Koti on eeppinen historiallinen romaani, joka näyttää, että ahvenanmaalaiset ovat kautta aikojen kohdanneet samanlaisia haasteita ja tunteneet samoja iloja ja suruja. Merenkäynti on ollut alueen elinehto, tuonut sille vaurautta ja tehnyt siitä ainutlaatuisen osan Suomea. Kaiken tämän ovat kuitenkin mahdollistaneet koti ja he, jotka pitävät sitä yllä – he, jotka odottavat.

Salminen, Sally: Katrina

Katrina muuttaa Pohjanmaalta Ahvenanmaalle naimisiin Johanin kanssa. Johan on saamaton, puijari ja valepukki, mutta, outoa kyllä, Katrina rakastaa häntä syvästi. Lapsen ruumisarkkuakaan Johan ei saa rakennettua; Katrina on aikaansa nähden edistyksellinen nainen, ja Katrina romaani, joka ensimmäisten joukossa Suomessa kertoo naisten tarinoita heistä itsestään käsin. Romaani kuvaa elämää itsenäisyyden aikamme alun Ahvenanmaalla, kaikessa sen kauneudessa, mutta myös sisäänpäinlämpiävyydessä ja sekaannuksessa: ajan poliittinen tilanne ei voi olla näkyvissä saaristossa, ja vallanpitäjien kritiikki on Katrinan katseessa usein läsnä.

Tietokirja:

Gäddnäs, Katarina:Ääressä : elämää Kökarissa

Kökar sijaitsee kaukana Ahvenanmaan saaristossa. Kesäisin saarilla käy paljon purjehtijoita ja kylät heräävät eloon. Talvella on hiljaisempaa, mutta Kökarissa on myös pysyviä asukkaita: EU-maanviljelijöitä, merivartijoita ja luovia taiteilijoita, koululaisia ja päiväkotilapsia. Ääressä - Elämää Kökarissa käsittelee alueen karua mutta myös hedelmällistä luontoa ja saarten jännittävää historiaa, mutta ennen kaikkea pääosassa ovat ihmiset. Kirjan tekijät ovat seuranneet kynän ja kameran kanssa elämää Kökarissa vuoden ajan. Kirja alkaa keväisestä metsästysretkestä ja päättyy lumimyrskyyn ja joulurauhaan. Elämä Kökarissa on helpottunut vanhoista ajoista, mutta toisinaan eletään yhä luonnon ankarilla ehdoilla.