Haluan tietää kuka on kirjoittanut tämän hyvin vanhan usein kolmiäänisesti lauletun laulun, joka alkaa näin: " Nyt heinäniityll´on mun vanhempain/ ja veikko…

Kysytty

Haluan tietää kuka on kirjoittanut tämän hyvin vanhan usein kolmiäänisesti lauletun laulun, joka alkaa näin:
" Nyt heinäniityll´on mun vanhempain/ ja veikko paimenessa/ mä pirtiss´yksin istun ootan vain/ jo illan joutuessa..."

Vastaus

Vastattu

"Nyt heinäniityll' on mun vanhempain" alkaa P. J. Hannikaisen sanoitus lauluun "Ikävöivä", jonka on säveltänyt Halfdan Kjerulf. Laulun alkuperäinen nimi on "Gud vet det hvar han vankar" (opus 11, nro 6). Opuksessa 11 on seitsemän laulua, jotka Kjerulf on säveltänyt lauluäänelle ja pianolle. Tämän laulun alkuperäinen sanoittaja on Daniel Klockhoff. Hannikaisen suomenkielinen sanoitus sisältyy nuottiin "Kansanvalistusseuran naisäänisiä lauluja. 2. vihko" (Kansanvalistusseura, 1911; kolmas painos). (Näitä vihkoja on ilmestynyt myös yhteensidottuina, esimerkiksi vihkot 1-19.)

Laulusta on olemassa toinenkin suomenkielinen sanoitus nimellä "Miss' on hän, Herra tiennee". Se alkaa: "Nyt äiti, isä, sisko niitull' on". Tämä sanoitus sisältyy nuottiin "Sävelmistö : kaikuja laulustamme : seka-äänisiä laulelmia. 3. vihko" (Holm, 1890). Nuotissa ei mainita sanoittajan nimeä, mutta "Sävelmistön" on toimittanut Taavi Hahl. Nuotissa on mukana myös alkuperäinen sanoitus, joka alkaa: "På ängen äro far och mor i dag".