Haluaisin varmuuden milloin Matti Paavonpoika Riipi, Pelkonen (1718–1802) toimi valtiopäivämiehenä Kemin Lapin tuomiokunnan Tukholman säätyvaltiopäivillä…

Kysytty

Haluaisin varmuuden milloin Matti Paavonpoika Riipi, Pelkonen (1718–1802) toimi valtiopäivämiehenä Kemin Lapin tuomiokunnan Tukholman säätyvaltiopäivillä.
Oliko kokoontumispaikkana Gamla Synagoga Tukholmassa?

Vastaus

Vastattu

Matti Riippi (nimi näin kirjoitettuna) Sodankylän Unarinkylästä oli valtiopäivillä Tukholmassa Lapin talonpoikana (bofast lappbonde) vuosina 1760 - 1762 ja 1765 - 1766.

Tarkastin vielä muutkin kirjoitusasut, mutta muita Riipi tai Riippi  -nimisiä valtiopäiväedustajia ei ole ollut Tukholmassa.

Nämä tiedot perustuvat Toivo Paloposken julkaisuun Luettelo Suomen talonpoikaissäädyn valtiopäiväedustajista säätyvaltiopäivillä (1962) sekä hänen väitöskirjaansa Suomen talonpoikaissäädyn valtiopäiväedustus vapaudenajalla (1961).

Talonpoikaissäädyllä ei ollut Tukholmassa omia vakituisia tiloja vaan ne vuokrattiin aina erikseen valtiopäiviä varten. Vanha Synagoga oli yksi paikoista. Vuonna 1755 tilanne muuttui ja sääty sai vakituisen tilat Bonden palatsin (Bondeska palatset) ylimmistä kerroksista. Matti Riipin aikana kokoonnuttiin siis siellä.

https://www.hhogman.se/riksdagens-historia.htm