Haluaisin tunnistaa lapsuudesta mieleen jääneen kirjan. N. 20v sitten Hankasalmen kirjastosta lainattu kesäisin. Kirjassa hahmona kaksi (?) poikaa, joista…

Kysytty

Haluaisin tunnistaa lapsuudesta mieleen jääneen kirjan. N. 20v sitten Hankasalmen kirjastosta lainattu kesäisin. Kirjassa hahmona kaksi (?) poikaa, joista toinen mahdollisesti toisen pojan mielikuvitusystävä. Poika oli jotenkin omituinen tai erilainen. Elävät jossain maaseudulla. Tarinassa on jotenkin mukana musta hevonen, jälleen joko oikea tai mielikuvituksen tuotetta. Kirja oli muistaakseni enemmän nuorisoromaanimainen, aika lyhyt kuitenkin. Ei kuvitettu. Tunnelma kaiken kaikkiaan mystinen ja outo, ei tiennyt mikä poikien kuvitelmaa ja mikä totta, ja siksi jäänytkin kai lapsuudesta mieleen. Osaatteko auttaa tunnistamaan teoksen?

Vastaus

Vastattu

Kuvaukseen voisi sopia Pollux-hevoskerhossa vuonna 2000 ilmestynyt kirja Walt Morey: Hurja pakomatka (The Runaway Stallion, 1973).

Jeff Hunter on juuri muuttanut vanhempiensa kanssa kaupungista syrjäiseen laaksoon. Eräänä myrsky-yönä hän näkee tarunomaisen, upean hevosen tallin ovella, mutta ukkonen säikyttää aavehevosen tiehensä. Aamulla Jeff luulee uneksineensa, mutta löytää kavionjälkiä. Jeff ei saa rauhaa ja haluaa selvittää mistä ori tuli ja minne se katosi.

Kirja löytyy helmet-kirjastoista https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2270585