Haluaisin tietoja julkaistuista kirjekokoelmista, päiväkirjoista muistelmista ja kaunokirjosta, joissa on kuvattu Helsinkiä talvisodan aikana ja myös aattona…

Kysytty

Hei, haluaisin tietoja julkaistuista kirjekokoelmista, päiväkirjoista muistelmista ja kaunokirjosta, joissa on kuvattu Helsinkiä talvisodan aikana ja myös aattona. Kirjan ei siis tarvitse kokonaan kuvata talvisotaa, pienikin kuvaus riittää.
Erityisesti Oulunkylästä, jos sellaisia on (kuuluiko se silloin Helsinkiin?).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Historian kirjoja, jossa käsitellään myös Helsinkiä talvisodan aikaan ovat Helsinki sodassa, tekijänä Aake Pesonen (Kirjayhtymä 1985), Aarni Krohn: 30.11.1939 :Talvisodan ensimmäiset tunnit (Tammi 1989) ja Talvisodan pikkujättiläinen, toimittaneet Jari Leskinen ja Antti Juuti-lainen (WSOY 1999). Myös dvdlevynä ja videona löytyy Helsinki sodassa 1939-1945, käsikirjoittajana Kari Uusitalo.
Talvisodan kokemuksia on esim. muistelmateoksissa May-Bee: Talvisodan päiväkirja (Minerva 2008), Leena Ormio: Sotaan loppui lapsuus (Kirjapaja 2001), Maiju Pettinen: Sama kaiku on askelten (2006) ja Näin minä muistan: Sotavuosien 1939-45 nuori ikäpolvi kertoo elämästään, toimittanut Oili Järvi (2002)
Romaaneja, jotka kuvaavat Helsinkiä talvisodan aikaan ovat mm. Össi Nikula: Isän tyttö ei itke (Otava 1999), Eila Pennanen: Ennen sotaa oli nuoruus (WSOY 1985) ja Ulla-Leena Lundberg: Marsipaanisotilas (Gummerus 2001)
Yksi teos löytyi tuolta ajalta Oulunkylästä; Kaija Ekholm: Kuntsi: lapsen elämää Oulunkylässä ja Vallilassa 30-luvun lopussa ja 40-luvun alussa (Siraka 1999)
Talvisodan syttymisestä löytyi vielä hieno Untamo Utrion tekemä kuvateos Taistelu eetterissä (Tammi 2008)

Vielä voisi mainita, että Töölön kirjastossa alkaa huomenna 21.10. Työväenopiston järjestämä luentosarja Talvisota eri aikojen kirjallisuuden peilissä. Luennot jatkuvat 25.11 asti keskiviikkoisin klo 18-19.30.
http://www.lib.hel.fi/Tapahtumat/Tapahtuma.aspx?ID=09588584-5d43-4b99-b…