Haluaisin tietoa turkkilaisesta kirjailijasta Yashar Kemalista, ainakin henkilötiedot ja tunnetuimmat teokset.

Kysytty

Haluaisin tietoa turkkilaisesta kirjailijasta Yashar Kemalista, ainakin henkilötiedot ja tunnetuimmat teokset.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lähteet Otavan kirjallisuustieto, Keuruu 1990 ja Litteraturhandboken, Stockholm 1999
Kemal, Yashar (Yasar)s. 1922 Gökceli’ssä, turkkilainen kirjailija ja lehtimies, maansa tunnetuin nykykirjallisuuden prosaisti (mutta: Orhan Pamuk sai juuri Nobelin kirjallisuuspalkinnon 2006!) Hän toimi ennen kirjailijanuraansa mm. apuopettajana. Romaanit ja kertomukset kuvaavat Anatolian karua ja kovaa elämää tavalla joka muistuttaa kansanepiikkaa.
Kansainvälisesti menestyneitä teoksia ovat mm. ns. ohdaketrilogia: Haukkani Memed 1974, Ohdakkeet palavat 1975 ja Memedin kosto 1989, sekä pumpulitiesarja: Puuvillatie 1977, Maa rautaa, taivas kuparia 1978 ja Kuoleman ruoho 1979.(julkaisuvuosi tarkoittaa.suomenkielisen käännöksen ilmestymisvuotta). Kemalin teoksia on suomennettu lukuisia muitakin ja ne ovat ilmestyneet Tammen Keltaisen kirjaston julkaisuohjelmassa.
Turkin kirjallisuudesta kertoo myös Mervi Nousiaisen teos: Turkin kirjallisuus: kirjailijoita ja teemoja, 1997 (se on hyvin lainattavissa pääkaupunkiseudun kaupunginkirjastoista).

0 ääntä

Kommentit

Kiitos vastauksesta. Tuli mieleen kirjan nimi "Partisaani".