Haluaisin tietoa suomenruotsalaisten liputuskäytännöstä. Olisiko niin, että esim. ruotsalaisuuden päivänä ja ruotsinkielisten merkkihenkilöiden kuten…

Kysytty

Haluaisin tietoa suomenruotsalaisten liputuskäytännöstä. Olisiko niin, että esim. ruotsalaisuuden päivänä ja ruotsinkielisten merkkihenkilöiden kuten Runebergin nimikkomerkkipäivinä he liputtavat punapohjaisella keltaristilipulla suomenruotsalaisten lipulla mutta itsenäisyyspäivänä ja suomenkielisten merkkihenkilöiden kuten Lönnrotin nimikkomerkkipäivinä Suomen lipulla?

Vastaus

Vastattu

Suomenruotsalaisten lippu, keltainen risti punaisella pohjalla, on epävirallinen lippu.  Ahvenanmaan suomenruotsalaiset käyttävät Ahvenanmaan omaa lippua. Suomenruotsalaisten oman lipun käyttö on vähäistä. Lähtökohtaisesti suomenruotsalaiset nostavat salkoon Suomen lipun, sillä harva suomenruotsalainen edes tietää suomenruotsalaisten lipusta. Sen sijaan isännänviirien käyttäminen kesämökeillä on hyvin tavallista suomenruotsalaisille. Tämän tavan ovat omaksuneet myös monet suomenkieliset suomalaiset.

2 ääntä

Kommentit

Keltapuna ristilipun vähäinen käyttö johtuu varmaan siitä ettei kyseistä lippu onnistu suomesta ostamaan. Ruotsista löytyy kauppoja jotka lippua myy, mutta on monelle liian vaivalloista. Tarkennuksena vielä, että Elias Lönnroth oli suomenruotsalainen, kuten Runeberg, Sibelius, Mannerheim, Aleksis Kivi (Stenvall) ja Eino Leino (Lönnbohm). Kyllä suomenruotsalainen laittaa siristilipun salkoon virallisina liputuspäivinä. Omat liputuspäivät, synttärit jne, ja veneen lippuna keltapunaristilippua jos sellainen on.