Haluaisin tietoa Mervi-etunimesta, sen alkuperasta ja jos nimea esiintyy myos muissa kielissa. Kiitos avusta!

Kysytty

Hei!
Haluaisin tietoa Mervi-etunimesta, sen alkuperasta ja jos nimea esiintyy myos muissa kielissa.

Kiitos avusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mervi on 1900-luvun alun uutta suomalaista nimistöä. Nimeä pidetään Hattulassa sijaitsevan keskiaikaisen Merven kartanon nimestä johdettuna. Ensimmäiset Mervit nimettiin 1900-luvun alussa (tiettävästi ensimmäisenä nimen sai Mervi Ahla vuonna 1917), mutta nimi alkoi yleistyä vasta 40-luvulla. Suosituimmillaan se oli 1950-70-luvuilla, jolloin se kuului 40 suosituimman ensimmäisen etunimen joukkoon. Vuosina 2000-09 Mervi-nimen on saanut vain 45 tyttöä. Kaikkiaan Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan nimi Mervi on annettu 10640 henkilölle, joista naisia on 10638 ja miehiä 2.

Almanakassa Mervi on ollut vuodesta 1950 (1950-51 6.1. ja vuodesta 1952 lähtien nykyisellä paikallaan 21.9.). Suomen ortodoksinen kalenteri yhdistää Mervin nimeen Marina, mutta mitään suoranaista yhteyttä näillä nimillä ei ole.

Lähteet:
Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja (WSOY, 2001)
Anne Saarikallio & Johanna Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön (Gummerus, 2007)
Kustaa Vilkuna, Etunimet (Otava, 2005)
http://verkkopalvelut.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1