Haluaisin tietäää missä tuo jalkaväen koulutuskeskus 22:n 3 patalioona toimi. Mistä löydän tiedon?

Kysytty

Haluaisin tietäää missä tuo jalkaväen koulutuskeskus 22:n 3 patalioona toimi. Mistä löydän tiedon?

Vastaus

Vastattu

Jalkaväenkoulutuskeskus 22:n toimintakertomus löytyy digitoituna Kansallisarkiston Astia-palvelusta:

8569 Jalkaväenkoulutuskeskus 22, 22.3.1943 - 25.10.1944 (1943-1944)

Digitoidun asiakirjan 44. kuvassa  kerrotaan seuraavaa: "Kesäkuussa 1944 alkaneen venäläisten hyökkäystoiminnan johdosta keskus sai määräyksen siirtyä uudelle majoitusalueelle. 12.-16.7.44. välisenä aikana keskus sijoittui siten, että keskuksen esikunta ja esik.komppania sekä I P, Krh. kompp. ja sairaala sijoittuivat Kiuruvedelle ja sen lähiympäristöön. II P sijoittui Pyhäsalmelle. Tänä aikana lopetettiin myös Jv. Koul.K. 31, joka sulautui Jv.Koul.K 22:een. Täten muodostui keskukseen myös III P, joka jäi entiselle sijoituspaikalleen Haapajärvelle."

Myös Jalkaväenkoulutus 31:n toimintakertomus on säilynyt, ja siitä löytyy hieman tarkempia tietoja keskuksen sijoittelusta Haapajärvellä:

8682 Jalkaväenkoulutuskeskus 31, 3.5.1944 - 24.7.1944 (1944-1944)