Haluaisin tietää Reetu nimen alkuperän sekä sen mitä nimi tarkoittaa?

Kysytty

Haluaisin tietää Reetu nimen alkuperän sekä sen mitä nimi tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäisen Suuressa etunimikirjassa (WSOY, 2004) ja Uudessa suomalaisessa nimikirjassa (Otava, 1988) mainitaan, että Reetu on suomalainen muunnos Fredrik-nimestä. Fredrik taas on muinaissaksassa Frithuric, eli 'rauhanruhtinas'. Fredrik on ikivanha indoeurooppalainen henkilönnimi, joka esiintyy jo sanskritin teksteissä. Reetua on myös tavattu naisennimien Reeta tai Reetta muunnoksena.