Haluaisin tietää, onko Valitsee sielu seuransa jonkin Emily Dickinsonin runon suomennos, ja jos on, niin minkä vai onko se vain suomennoskokoelmalle annettu…

Kysytty

Haluaisin tietää, onko Valitsee sielu seuransa jonkin Emily Dickinsonin runon suomennos, ja jos on, niin minkä vai onko se vain suomennoskokoelmalle annettu nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitsee sielu seuransa on suomennos Emily Dickinsonin runosta, jonka ensimmäinen säe on englanniksi The soul selects her own society. Runon on suomentanut Helvi Juvonen ja se löytyy esimerkiksi kokoelmasta Valitsee sielu seuransa: Emily Dickinsonin runojen suomennoksia (1992). Samanniminen uudempi kokoelma julkaistiin tänä vuonna, Valitsee sielu seuransa: Emily Dickinsonin runoja 1861-1863 (Atrain & Nord, 2023). Tätä kyseistä runoa ei tosin löydy siitä, mutta siihen viitataan toisen runon yhteydessä. Englanniksi runo on esimerkiksi kokoelmassa Poems by Emily Dickinson (1948, edited by Martha Dickinson Bianchi and Alfred Leete Hampson).