Haluaisin tietää onko Radion Tanssiorkesterin esityksiä löydettävissä vinyyleinä, CD:nä tai joillain nettisivuilla? Olen harrastelija-jazzmuusikko ja asia…

Kysytty

Hei, haluaisin tietää onko Radion Tanssiorkesterin esityksiä löydettävissä vinyyleinä, CD:nä tai joillain nettisivuilla? Olen harrastelija-jazzmuusikko ja asia kiinnostaa t mikko h

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viola-tieteokanta (https://viola.linneanet.fi) sisältää melko paljon viittauksia Radion Tanssiorkesterin esityksiin, mutta nämä ovat lähes kaikki musiikkiarkisto Japassa olevia radiosta tehtyjä yksityisiä äänitteitä tai Yleisradion omia nauhoituksia. Niitä voi JAPAssa kuunnella, mutta ei muuten.

Löysin vain kolme ns. kaupallista äänitettä, joilla on yksittäisiä Radion Tanssiorkesterin esityksiä.

1. Ratto, hueve ja luote : radion ajanvietemusiikin aarteita 1935-1959 (CD 1994)(yksi esitys)

2. Carola: Rakkauden jälkeen - kaikki levytykset ja arkistojen aarteita (8CD, Warner 2011) (muutamia säestyksiä)

3. Mä tahdon rokata (LP, 1992, Clean 10 Records HNLP-1960) (Radion Tanssiorkesteri säestää Rock-Jerryä) Tämä voi olla hankala löytää.

Suosittelen lämpimästi ottamaan yhteyttä musiikkiarkisto Japaan (https://www.musiikkiarkisto.fi/yhteystiedot.php) ja sopimaan vierailusta tämän asian puitteissa. Toinen vaihtoehto on yrittää päästä Yleisradioon radioarkiston aarteita penkomaan (Radioarkisto PL 16, 00024 Yleisradio, sähköposti: radioarkisto@yle.fi).

Heikki Poroila

2 ääntä

Kommentit

Hej, katso Hans Westerbergin Suomalaiset Jazzlevytykset 1932-1976, sivu 51.
Radion Tanssiorkesteri, Reino Aaltonen privat recording, LP
(minulla on tämä LP), lienee melko harvinainen...

Lataa pdf tiedostoni osoitteesta
www.orkesteri.fi/jaso/RTO tallenteita kuunteluun.pdf

(Jos suora linkki ei toimi, niin kirjoita ylläoleva haku selaimeesi.)

Terveisin ja ei kun kuulokkeet päähän, säätimet kaakkoon ja kuuntelemaan parasta Suomalaista BB Jazzmusiikkia!

Eki Koskimo

Tervehdys. Tässä Eki Koskimo 10 v RTO'ssa sen koko ajan soittanut pasunisti.

Melko huonosti on tiedossa se, että suomalaiset säveltäjät tekivät RTO'lle melkoisenkin määrän omia sävellyksiään. Osa niistä saatiin pelastettua ennen kuin nauhat jyrättiin uutiskäyttöön ja niinpä kokosin sivustolleni muutamia näistä herkuista kuunneltavaksenne ja myös tallennettavaksi.

Parhain terveisin

Eki Koskimo
www.orkesteri.fi/jaso/RTOtallenteitakuunteluun.pdf