Haluaisin tietää nimien Sami, Niina ja Säde alkuperästä ja mitä nimet tarkoittavat?

Kysytty

Haluaisin tietää nimien Sami, Niina ja Säde alkuperästä ja mitä nimet tarkoittavat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sami on lyhennys Samuelista. Samuel on hebreaa ja tarkoittaa Jumala on kuullut tai Jumalan kuulema. Skotlannissa tulkitaan joskus, että Samuel on gaelinkielinen muunnos muinaisskandinaavisesta kesän vaeltajaa tarkoittavasta nimestä.

Niina on suomalainen muunnos Ninasta. Nina on Annan ja Anninan venäläinen hellittelymuoto ja merkitsee armahtava. Espanjassa nimi tarkoittaa tytärtä.

Säde: suomalainen sana.

Lähde: Riihonen, Eeva: Mikä lapselle nimeksi? 1992.