Haluaisin tietää nimestä Annetta: mitä tämä nimi tarkoittaa, mikä on nimen alkuperä ja koska Annetta voi viettää nimipäivää?

Kysytty

Hei! Haluaisin tietää nimestä Annetta: mitä tämä nimi tarkoittaa, mikä on nimen alkuperä ja koska Annetta voi viettää nimipäivää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Annetta on italialainen hellittelymuoto Anna-nimestä, joka on kristikunnan käytetyimpiä nimiä ja siitä on kymmenittäin muunnoksia ja lyhentymiä. Anna on kreikkalainen muoto heprean sanasta hannah, joka tarkoittaa armoa.

Anna viettää Suomessa nimipäiväänsä 9.12. yhdessä Annen, Annin, Anun, Annikin, Annukan, Annikan ja Annelin kanssa. Suomen ruotsinkielisessä almanakassa samana päivänä on mm. Annan ranskalainen muoto Annette. Annetta voi varmasti viettää nimipäiväänsä samana päivänä.

Lähde: Lempiäinen: Suuri etunimikirja
http://en.wikipedia.org/wiki/Anna_(name)