Haluaisin tietää mitä tarkoittavat nimet Hugo, Casper ja Kalevi sekä mistä ovat lähtöisin.

Kysytty

Haluaisin tietää mitä tarkoittavat nimet Hugo, Casper ja Kalevi sekä mistä ovat lähtöisin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimiä on aikaisemminkin kysytty Kysy kirjastonhoitalta -palvelusta. Tässä vastaukset:

Hugo-nimen lähtökohtana on muinaissaksan sana hugi, jolle on tarjottu sellaisia merkityksiä kuin ’mieli’, ’sielu’, ’sydän’, ’tahto’ ja ’ymmärrys’. Hugo on nimen latinalainen asu. Kansainvälisiä vastineita Hugolle ovat mm. ranskan Hugues, italian Ugo ja englannin Hugh, josta ovat muodostuneet hellittelymuodot Hewie, Hughie ja Huey. Hugoon on yhdistetty myös englantilainen sukunimi Hudson.
Hugo oli Suomen almanakassa 1700- ja 1800-luvuilla. Nykyisin se on ruotsinkielisessä almanakassamme. Vuodet 1890-1928 nimi oli suomalaistetussa muodossa Huugo. Yksittäisesti nimeä on annettu myös muodossa Huuko.
Katolinen kirkko tuntee monia Hugo-nimisiä pyhimyksiä, ja nimeä on tehnyt tunnetuksi myös ranskalainen kirjailija Victor Hugo (1802-1885).

Casperin Suomessa usein miten käytetty kirjoitusasu on Kasper. Kasper on esiintynyt myös muodoissa Kaspar, Caspar, Casper, 1740-luvulla myös englantilaisperäisenä Jasper ja Jesper.Vieraissa kielissä saman nimen muunnelmia ovat (ylla mainittujen lisäksi) mm. Gaspard (ranska), Gaspar (espanja, portugal), Gasparo/Gaspare (italia). Nimen alkuperäinen merkitys ei ole aivan selvä. Yleensä se selitetään persialaisperäiseksi ja käännetään ’aarteenvartijaksi’ tai ’aarteenkantajaksi’. Tämä selittyy siitä, että 500-luvulla syntyneen legendan mukaan Itämaan tietäjät, jotka Uuden testamentin mukaan (Matt. 2:1-12) tulivat kunnioittamaan Jeesus-lasta, olivat nimiltään Caspar, Melchior ja Balthasar.

Kalevi on ollut Suomen almanakassa Kalevan rinnakkaisnimenä vuodesta 1929. Ortodoksisessa kalenterissa Kalevin kohdalla viitataan nimeen Kaleb.

Lähteet: Saarikalle & Suomalainen: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön (2007), Vilkuna, Kustaa (toim. Pirjo Mikkonen): Etunimet (2005) ja Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja (1999)