Haluaisin tietää mitä sukunimi Ruippo (alunperin kai Ruippa) tarkoittaa?

Kysytty

Haluaisin tietää mitä sukunimi Ruippo (alunperin kai Ruippa) tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensisilmäyksellä voisi luulla, että kyse olisi jostakin suomen murresanasta.”Uuden suomalaisen nimikirjan” (Otava, 1988) mukaan sukunimi Ruippo lienee kuitenkin lähtöisin ortodoksisesta ristimänimistä ”Truhpo(i)”, ”Triihpo(i)”, ”Riihpo” ja ”Ruppana”, jotka puolestaan ovat peräisin venäläisestä nimestä ”Trufan” tai ”Trifon”. 1600-luvulla nimet esiintyivät patronyymeinä Karjalassa, kuten Pälkjärveltä 1618 peräisin olevassa merkinnässä Achpo Truchponpoika Kuisnetz.

Varhaisia kirjallisia merkintöjä Ruipoista ovat ”Uuden suomalaisen nimikirjan” mukaan Savitaipaleen Yrjö Ruippo vuodelta 1742 ja Kurkijoen Hend. Ruippo vuodelta 1758. Hiski-tietokannasta osoitteesta http://hiski.genealogia.fi/hiski?fi löytyy tosin vielä varhaisempia mainintoja Hiitolasta: Mattz Ruippo vuodelta 1713 ja Johan Ruippo 1720 Kuoksjärven kylästä sekä Mattz Ruippo 1727 Haukkavaaran kylästä. Niitä vanhempia kirjallisia mainintoja en löytänyt. Hiski-tietokannan mukaan 1700-luvun puolivälistä lähtien Ruippoja on asunut myös Kurkijoella. Samoilla seuduilla esiintynyt sukunimi Ruippa saattaisi olla muunnelma Ruipasta; saman nimen kirjoitusasuhan saattoi vaihdella tuohon aikaan suuresti.