Haluaisin tietää, mitä nimi Sanna tarkoittaa vai onko sille mitään selitystä... Toivoisin, että saisin vastauksen. Kaunis kiitos etukäteen Sanna

Kysytty

Hei! Haluaisin tietää, mitä nimi Sanna tarkoittaa vai onko sille mitään selitystä...

Toivoisin, että saisin vastauksen. Kaunis kiitos etukäteen
Sanna

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanna on puhuttelumuoto nimistä Aleksandra, Sandra ja Susanna. Nimen merkitys on siis sama kuin näiden kolmen nimen.

Aleksandra on nimen Aleksanteri naispuolinen vastine. Merkitys kreikaksi on puolustajatar, suojelijatar. Sandra on lyhentymä Aleksandrasta.

Susannan merkitys on hepreaksi lilja. Raamatun Susanna on yksi Jeesusta palvelevista naisista.

Sanna on ollut suomenkielisessä almanakassa vuodesta 1929 lähtien.

Lähteet (ja lisätietoja):
Kustaa Vilkuna: Etunimet
Pentti Lempiäinen: Nimipäiväsanat